Thursday, January 2, 2014

kehidupan 1

alhamdulillah. kehidupan aku kini makin sempurna disisi keluarga. tindakan abang aku keluarkan aku dari hostel telah mengajar aku sesuatu yang sangat bermakna. terima kasih abang. dengan tindakan dia jugak, membuatkan aku makin rapat dengan family aku. aku dapat rasa kasih sayang setiap daripada mereka. dari situ jugak aku dapat rasa berdikari. dulu, masa ddk hostel, aku tak rasa aku ni berdikari. aku banyak bergantung hidup dekat orang lain. nak balik kkb, mintak orang amek + hantar kan bagai. pastu nak balik hostel pulak macam-macam ragam dan masalah. jatuh kat train sbb kena tolak laa, ape laa. macam-macam masalah. asal nak balik kkb jea kemain excited nya. bila nak balik hostel perghh muka macam hape jea. nampak tak yang sebenarnya aku stress ddk kat hostel tu.

kat hostel tu aku baik dgn kak abi. 1 rumah 8orang. 3bilik, 2 bilik air. aku dapat master bedroom. makin aku kemas kan rumah tu, makin sepah + kotor jadinya. sumpah stress. dah laa class aku smpai malam. kadang tu aku balik pukul 11pm. balik tu aku mandi + basuh baju jea laa. nak study? jgn harap. senior kat bilik aku tu kecoh gila. tak bagi study sbb dia nak tidur. aku dah pernah tegur dia banyak kali. tapi ntah laa. mungkin waktu dia masuk kolej dulu, dia pon kene macam tu kot. tu laa nak balas kat aku. fyi, aku palin muda dalam rumah tu. roomate aku sorang tu jenis suka pinjam segala harta benda aku. dah guna, baru terhegeh-hegeh mesej aku. makanan aku semua dyorg sebabt. siot gila kan? yess. mmg ada almari. almari dia tak cukup besar untuk aku simpan segala benda dalam tu. aku redha jea. aku anggap tu satu sedekah kat dyorg. bayangkan, masa aku nak kelua dari hostel tu, salah sorang dari dyorg boleh cakap " nbnti bil jangan lupe bayar eh. walaupon tak ddk sini, tapi bill still kena bahagi." aku kelua pertengahan bulan 11. tu pon atas tindakan drastik abang aku. kebetulan dia kena hantar aku balik hostel. dalam perjalanan tu muka aku mmg langsung tak bahgia laa cite dia. sampai nenangis dia buat kat aku suruh cerita masalah aku kat hostel. aku jarang jumpa dia. aku jarang cerita dengan dia. kalau dia tahu pasal aku pon tu semua dari mak aku.

now, aku ni currently stay kat cheras. rumah abang aku. kak faz pon okay. semua nya okay laa.dua hari dia amek cuti semata nak ajar aku jalan area cheras nak ke kolej. itu terharu. terima kasih sangat-sangat. awalnya, mak ayah aku tak tahu pon plan abg aku nii. mak ayah siap wasap kak faz lagi tanya samada aku boleh ke tak stay dgn dyorg. sbb mak ayah aku takut aku ganggu dyorg la. kak faz tak kisah. so, mak ayah aku pon bagi green lite untuk aku stay sana. lagipon ayah kata mmg tanggungjawab abang aku untuk jaga aku. so since dari kes tu, aku p[egi kolej semua drive sendiri. sampai laa nak balik kkb semua tu aku drive sendiri. takut? prinsip aku, kalau kita takut, sampai bila kita nak berani kan. so aku lepas dah laa bawak mak aku pegi memana. aku pon dah dapat kepercayaan ayah untuk aku drive. boleh dah pegi tolong along amek dia kat puchong then amek echa kat rumah baby sitter kat sg buluh, hantar balik subang. alhamdulillah.

nikmat bila barubaru dapat kepercayaan ayah sendiri tu yang paling best. dalam 4orang kiteorang adik beradik, aku yang paling mudah dia bagi pegang kete dia. sbb angah dgn abg dulu kemain payah lagi nak dapat. kalau nak drive, mesti ayah kena ada kat sebelah. mungkin sbb ayah syg aku :p syukur sangatsangat.

dah dekat sebulan setengah laa jugak aku drive sendiri pegi kolej. kadang tu kalau balik kkb, bawak mak aku pegi pasar bagai. beli barang kat rawang, klang, bagai. ringan sikit laa ayah aku. aku ada bole bawak mak pegi pasar semua. boleh laa dia rehat.

now aku tangah cuti semester. baru 2 hari. hihi final exam aku alhamdulillah okay. walaupon ada satu hari tu aku salah tngok jadual. perghh, menagis teresak-esak sbb kena marah dangan abang + mak aku masa tu. dah pulak ddk dgn abang aku kan. mmg kena free-free jea laa. dalan nangis-nangis tu aku call eman. eman dengar laa tangisan aku tu kot. thanks eh man. aku try jgk call pakndak. tapi pakndak busy masa tu. inshaAllah paper tu aku okay. aku risau takut kena ulang balik exam tu. taknak dah ssh kan mak dengan ayah aku.

rezeki pon makin murah sekarang ni. alhamdulillah segala keperluan kolej abang + along + angah tanggung. rezeki dapat hp + tablet. alhamdulillah sangat-sangat. berkat aku dok berdoa hari-hari " murahkan rezeki kami sekeluarga Ya Allah " sikitsikit Allah tu tolang jugak.

kita ni manusia biasa. tanpa usaha, kita tak dapat apa yang kita inginkan. usaha mesti kena seiring dengan apa yang kita inginkan. doa tu penting. aku dapat blaja sesuatu daripada ape yan jadi kan diri aku sepanjang penghujung 2013 ni. tak semua yang kita inginkan, kita dapat dengan mudah. namun perlu ada usaha. apa yang aku blajar tu aku akan menaip pada entry akan datang.

gtg, love : cheme :*